try click here

November 3, 2011

cinta sebelum kawin VS cinta selepas kawin

Mungkin ada di kalangan masyarakat yang merasakan bahawa bercinta selepas berkahwin merupakan suatu perkara yang tidak praktikan pada zaman sekarang.

“Macam mana kau nak kenal dengan bakal bini kau? Kau ingat kahwin ini senang ke? Kita kena kenali siapa yang akan kita jadikan teman sehingga ke akhir hayat. Perlu saling mengenali dulu dan faham memahami, baru ada bibit-bibit bahagia," kata seorang rakan.

Benar. Memang kita perlu untuk kita mengenali pasangan kita terlebih dahulu sebelum kita dapat membina mahligai bahagia, namun saya kurang bersetuju dengan cara yang kerap kali digunakan untuk mengenali bakal pasangan, iaitu dengan cara bercinta.

Tapi selalu kita tengok kawan2 yg bercinta sebelum berkahwin ialah pasti mereka pasti akan 'clash' dengan awek, dua atau tiga kali dan last2 kawin dengan orang lain. Tak ke kesian awek tu terpaksa menjadi 'bekas' boyfriend orang.... dah ber'sayang2' ber'abang2' berpegang2 pastu kene tinggalkan camtu je.... Tak ke kejam namanya tu (kesian kat perempuan la, lelaki mantain je...).

Lagi satu, kalau orang yg bercintan ni sume nye indah sampai kentut 'ayang' pun dikatanya wangi, tapi bila dah kawin nanti baru la 'busuknye kentut ayang'..... Nak kata kalau bercinta ni hipokrit la tapi bila dah kawin baru terserlah perangai sebenar seseorang. Kalau tak bercinta ni kita sedaya upaya akan cuba menerima kekurangan dan kelemahan tanpa mengharap sesuatu yg hipokrit....




Mungkin,bila korang da nampak perangai dia macam tuh n rase dia adelah yang terbaik.korang stay je n belajar perangai die.sebabnye,korang tak de lah susah nanti.

Dan akhir sekali dan yg paling penting...... agama..... Islam mmg melarang cinta sebelum berkahwin tapi amat menggalak untuk menyuburkan perasaan cinta selepas berkahwin, time lepas kawin la nak ber'abang2' dan ber'ayang2', kalau masa sblm kawin dah terbiasa dengan panggilan tu, nanti lepas kawin pasti rasa bosan atau tak rasa manisnya panggilan itu..... Lagipun Islam menegah percintaan sebelum perkahwinan kerana ia meupakan taktik2 syaitan untuk menghampirkan ssorg ke arah zina....

Ada pendapat anda? Mana satu pilihan korang?


P/S ; x de pape pun cuma kongsi cerita sikit.ini pun ingatan untuk diri saya n orang sekeliling ..

2 comments:

AtiKah BeGuM said...

Nak b'cinte pas kawin ar cam ni..hahahha

just me said...

kalau macam tuh kau bercinta pas kawin..x yah sush2 an?hehe