Pages

try click here

May 27, 2012

kurang sel darah putih (WBC)

Assalamualaikum hari ni nak berkongsi cerita mengenai "White blood cells".Orang yang kurang sel darah putih ni dikenali sebagai penyakit LEUKOPENIA .

 

Sel darah putih yang dihasilkan di dalam sum-sum tulang, merupakan sebahagian penting sistem imun kita dan senjata semulajadi badan untuk melawan bakteria, virus dan kuman lainBila korang mempunyai bilangan sel putih dalam darah yang rendah korang  boleh immunosuppressed, yang bermaksud korang lebih terdedah kepada jangkitan yang serius yang tidak hilang atau sukar untuk merawat.Tapi jangan risau mesti boleh rawat punya..salah seorangnye macam aku jugak.

Kiraan WBC rendah biasanya ditemui oleh doktor atau penyedia jagaan kesihatan semasa ujian rutin atau melalui kursus diagnosis dan rawatan untuk gangguan penyakit yang wujud, atau keadaan. Kiraan WBC biasa adalah lebih kurang 4,500 hingga 10,000 WBCs setiap microliter darah. Kiraan WBC rendah biasanya di bawah 3,500 WBCs setiap microliter darah, tetapi nombor ini berbeza bergantung kepada makmal perubatan, ujian tertentu yang digunakan, dan amalan perubatan diri sendiri.Aii.banyak pulak atau dia..Haaa..pape lah

Before ni,aku ade jugak berjumpa dengan doktor kat klinik ukm..Time tuh demam and kawasan yang aku stayed ade "Kawasan Denggi".Thats y lah p check up..Time anta darah,result kua ..'jika engkau minta intan permata tak mungkinku mampu,tapi syagkan ku capai bintang dari langit untukmu'ringtone aku da. 
"hello,"dengan sopan.
"Hello,ni siti nadiah naza..yea,kami dari klinik perubatan UKM nak bagi tau result cik.Cik alhamdulillah sihat tapi ada satu kekurangan disini.Cik mengalami leukopenia,iaitu kurang sel darah putih."
"Emmm ye ke?"
"Tak pe,adik jangan risau..adik makn ubat yang doktor bagi tu..Kalau ade ape ape simtom..terus pergi ke hospital untuk rawatan lanjut."
"Ahh..ok terima kasih"
Ok nampak tak kat situ.. 

.Kepentingan kiraan WBC rendah berbeza-beza dan mungkin lebih (atau kurang) yang serius bergantung kepada perubatan korang, kesihatan keseluruhan, dan penyakit yang wujud, gangguan atau keadaan. Sesetengah orang secara semula jadi mungkin mempunyai kiraan WBC sedikit rendah. rangkaian normal rendah kepada bilangan WBC tinggi juga berbeza-beza mengikut umur dan jantina.

Kiraan WBC rendah sering dikaitkan dengan masalah dengan sumsum tulang dan ketidakupayaan untuk membuat sel-sel darah putih yang cukup. Penyakit autoimun yang menyerang sel-sel darah putih anda juga boleh membawa kepada kiraan WBC rendah. Beberapa ubat yang berbeza yang ditetapkan, termasuk kemoterapi, dikenali untuk mengurangkan pengeluaran yang WBC atau memusnahkan WBCs.

Kiraan WBC rendah boleh menjadi serius kerana ia meningkatkan risiko anda membangunkan jangkitan berpotensi mengancam nyawa. Jika mempunyai kiraan WBC rendah, korang mungkin akan dinasihatkan oleh pakar perubatan  untuk mengelakkan situasi yang mendedahkan  kepada penyakit berjangkit dan merebak. Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika  mempunyai kiraan WBC rendah dan mempunyai tanda-tanda jangkitan seperti demam, kelenjar limfa bengkak, sakit tekak, atau kulit berubah.

 Kiraan WBC rendah boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan yang berbeza yang sama ada memusnahkan WBCs atau menyekat pengeluaran mereka di dalam sumsum tulang. Ini termasuk:

  1.   AIDS
  2.  Anemia aplastik (keadaan di mana sumsum tulang membuat sel darah yang tidak   mencukupi) 
  3.   Penyakit sum-sum tulang (sindrom myelodysplastic)
  4.   Kemoterapi
  5.   Leukemia
  6.  Penyakit hati (hepatitis, sirosis, dan kegagalan hati)
  7.   Limpa terlalu aktif yang memusnahkan sel-sel darah putih
  8.   Pendedahan radiasi
  9.   Rheumatoid arthritis (penyakit autoimun kronik yang dicirikan oleh keradangan sendi)
  10.   Lupus eritematosus sistemik (penyakit di mana badan menyerang sel-sel sendiri yang sihat dan tisu)
  11.  Jangkitan virus yang menjejaskan fungsi sumsum tulang
  12.  Kekurangan vitamin
  13.  Jangkitan meluas yang menyusutkan sel-sel darah putih
  14. Ubat yang boleh mengurangkan bilangan sel darah putih


 Kiraan WBC rendah juga boleh disebabkan oleh ubat-ubatan atau rawatan perubatan yangditerima untuk gangguan penyakit yang wujud, atau keadaan, seperti:
  1.     Antibiotik
  2.     Anticonvulsants
  3.     Antihistamin
  4.     Antithyroid dadah
  5.     Arsenik
  6.     Barbiturat
  7.     Kemoterapi dadah
  8.     Diuretik ("Pil air")
  9.     Terapi radiasi
  10.     Sulfonamides 

Dengan ni aku sarankan dekat orang orang diluar sane jage lah kesihatan.kalau kalau ade masalah tu.cepat cepat lah g jumpa doktor. 
walaupun x ske g klinik o hosp.<.macam aku ni..>Tapi kene jugak pergi wat pemeriksaan lanjut..
Ok lah sampai sni je entry kali ni..assalamualaikum :)

8 comments:

Nadia Naza said...

yes..sharing is caring

.::a.i.s.y.a::. said...

salam...nak tanye brape result utk wbc awk yer..sy pun lately ni mmg slalu demam n sakit2 badan..memula ingt mmg denggi sbb kwsn umah slalu wat fogging jer...p klinik doc yg cek tuh ckp demam biasa...mmg x leh terima la sbb demam yg nie luar biasa bg sy..repeat p klinik yg sma utk test blood tp doc tuh refuse n just bg ubt tahan sakit jer..gerammm then pegi klinik ln n wat test blood...doc call kate ok..x de simptom denggi tp wcc rendah shingga 2.3 (norm 4.0 - 11.0) so terfikir gak adakah sy tergolong dlm penyakit nih?

Nadia Naza said...

wasalam..kalau pasal nih x berani lah nak comment ape sangat..ermm..ape kate try g hospt kerajaan..kdg2 klinik biasa nih x bape professional sangat..rasenye x tergolong dalam penyaklt nih..blood test tuh da describe sume..so,kalau ade ape2 simptom yg ade tertera kat atas..banyakkan minum mineral and bace ayat 3 qul..insyaallah akan berkurangan..< thanks sudi share,better nak lbih detail,jumpa dengn doktor yg diiktiraf > :)

MyStory,CouldBeYours said...

Thanks share ea....

Unknown said...

Klau sel darah putih tingi drp sel drah merah mcm mne?? Platelet plak yg rendah

Noorhafiza said...

Thanks for info. Kalau vitamin, jenis apa yg adik suggest?

Noorhafiza said...

Thanks for info. Kalau vitamin, jenis apa yg adik suggest?

Unknown said...

same goes to me. memang sejak dua tiga tahun nie selalu demam malam. demam panas or demam biase. esok siang hari nye badan akan lemah. pegi klinik kena suspek demam denggi tp lepas buat blood test, result ok. bukan demam denggi tp wbc rendah dari normal. rbc pon rendah. tekanan darah memang sah2 rendah gile. baru2 ni berat badan pulak turun mendadak :(